Blog comeniusproject in Nederland

Hieronder vindt u een blog van het project:

Donderdag: Wij beginnen de dag ermee om de dieren uit de Bremer stadsmuzikanten, die wij dinsdag geknutseld hebben, in de verf te zetten. De leerlingen werken in internationale groepjes heel goed samen, het is erg gezellig en de taalbarrieres verdwijnen bij het praktische werk. Vervolgens krijgen wij van Julian van Batenburg een leuke en grappige les over de Nederlandse geschiedenis en over wat typisch Nederlands is. Dan moeten de leerlingen zich in gemengde groepjes verder in de materie verdiepen en een vragenlijst beantwoorden. Daarna gaan de leerlingen met hun partners naar huis voor een laatste gezamelijke middag en avond. De docenten komen bij elkaar om de verjaardag van een van de Turkse docenten met koffie en taart te vieren en gaan 's avonds lekker eten in Amstelveen. 

Woensdag: Bij stralende zonneschijn vertrekken wij in de ochtend per bus naar de Zaanse Schans. Wij laten de leerlingen de bezienswaardigheden in kleine groepjes ontdekken. Iedereen is enthousiast over de molens en de kleine huisjes en ook de winkeltjes zijn erg populair. Al gauw zien wij leerlingen bij elkaar in de zon zitten waar zij, voorzien van versgebakken stroopwafels en warme chocomel de zon en elkaars gezelschap genieten en druk bezig zijn in Duits, Engels en soms met handen en voeten te communiceren. Ook de docenten genieten van de omgeving en hebben het bij koffie en appeltaart heel gezellig. Vervolgens met de bus naar Amsterdam waar wij een klein rondvaartbootje gehuurd hebben en een kleine 2 uur door de grote grachten van Amsterdam varen. De schipper is een prima gids en geeft grappig en geestig veel informatie over Amsterdam. Iedereen is onder de indruk van onze mooie, historische hoofdstad. Na de rondvaart gaan de leerlingen terug naar Amstelveen, waar de Nederlandse leerlingen met hun gezinnen al leuke programma's voor de gasten voor de avond bedacht hebben.

Dinsdag: Wij ontmoeten elkaar in de aula voor een gezellig ontbijt en gaan dan met klas 2g 3 uur lang knutselen. We maken de figuren van de Bremer stadsmuzikanten (een ezel, een hond, een kat en een haan) uit papier-maché onder de deskundige leiding van Martin Porsius en Eljo Morpurgo. Het wordt weer gezellig en veeltalig, we hebben multi-nationale groepjes gemaakt en algauw wordt gezellig over taalgrenzen heen samengewerkt. Tijdens de 3e uur maken we op grote flipcharts per groep een woordenboek gemaakt met alle woorden die de leerlingen sinds hun aankomst moesten opzoeken en geleerd hebben, alle talen naast elkaar, om de overeenkomsten en verschillen te ontdekken. In de lunchpauze ontmoeten de buitenlandse docenten de schoolleiding en maken kennis . In de 4e en 5e uur wordt, ook in internationale teams, het sprookje gelezen, woordenlijsten en opdrachten gemaakt. Daarna gaan alle buitenlandse leerlingen en alle Nederlandse leerlingen, die een gast hebben opgenomen, samen bowlen.

Maandag: Vandaag komen de gasten voor de startbijeenkomst van het Comeniusproject "Es war einmal " over de Bremer stadsmuzikanten. Wij ontvangen docenten en leerlingen uit Polen, Duitsland, Hongarije, Italië en Turkije. Het ene na het andere groepje druppelt binnen, we zitten in de aula en ontvangen iedereen met koffie en koekjes. Veel leerlingen zijn erg stil en timide in het begin, voor het eerst in het buitenland, en Polen en Turkije hebben niet geslapen omdat ze in de nacht moesten reizen. In het 4e uur komen de leerlingen uit 2g en maken kennis met de leerlingen, het wordt druk en gezellig in de aula en alle talen klinken door elkaar, Babylonische toestanden, maar heel leuk. De schuchterheid van de buitenlanders verdwijnt snel. In het 5e uur komt 2d klas 2g aflossen, en opnieuw heerst gezellige drukte in de aula totdat de leerlingen naar huis gaan, velen vergezeld door een of zelfs twee buitenlandse gasten. De docenten gaan naar het hotel om in te checken en sluiten de avond af met een gezellige (tevens Babylonische) avond, niet elke begeleider spreekt Duits.