Blog comeniusproject in Turkije

Bericht over Turkije vanuit Nederland:

Wegens gebrek aan een goede internetverbinding wordt dit bericht vanuit Nederland verzonden.

Woensdag werd het programma op school afgesloten met een schimmenspel van Der Froschkoning. Het sprookje werd in bijna perfect Duits  opgevoerd  voor leerlingen uit lagere klassen van Cakabey Okul. Hier volgen leerlingen al onderwijs in moderne talen vanaf groep 1.

Daarna ging het internationale gezelschap per bus de stad in. We bezochten het oudheidkundig museum, de overblijfselen van de Romeinse agora en de bazaar. De meeste cadeautjes: zeepjes, armbandjes, theekopjes, tafelkleedjes werden in deze exotische omgeving gekocht.

Donderdag vertrok het hele gezelschap naar Efesos. Deze duizenden jaren oude stad is goed bewaard. Er werden veel foto's gemaakt bij de bibliotheek en in het theater. De uitleg bij de openbare toiletten sprak erg tot de verbeelding; de 'bril' werd voorverwarmd door slaven, waarna men uren in deze openbare ruimte doorbracht.

 De middag werd afgesloten met een gemeenschappelijk lunch in het bergdorp Sirince.

Julika, Justin, Irene en Alice namen afscheid van hun gastkinderen en vertrokken met ons naar het hotel. De volgende ochtend moesten we al om 06.00 uur op het vliegveld zijn en we wilden het onze gastouders niet aandoen de leerlingen op dit tijdstip af te moeten leveren.

Er volgde een gezellige avond waarop niemand vroeg naar bed ging en de hele week uitgebreid werd geevalueerd. De gastgezinnen werden allemaal ok bevonden, de activiteiten ook. Iedereen zou nog een keer mee willen met zo'n project. Het uitstapje naar Efesos vond men het allerleukste van de hele week en ook het hotelverblijf viel in goede aarde.

Om 05.00 uur 's ochtends aanvaardden we de terugreis met vier vrolijke kinderen. Het tijdstip vormde geen enkele belemmering voor geanimeerde conversaties en voordat we het wisten, stonden we alweer op Schiphol.

We kijken terug op een heel bijzondere week en zijn trots op onze vriendelijke, flexibele, enthousiaste en leergierige leerlingen.

 

dinsdag:

Vandaag zijn we weer met de schoolbus naar school gebracht. Het voelt al bijna als “onze Cakabey”. We raken een beetje gewend aan de uniformen van de kinderen en de witte schorten van de medewerkers (elke docent hier loopt er bij als een dokter) (echt waar).

Onze Julika, Justin, Alice en Irene maken een ontspannen indruk en vertellen enthousiast over de avonturen die ze de vorige avond bij hun gastgezinnen hebben beleefd; ze hebben film gekeken, kebab gegeten, gevoetbald. Irene oogst veel bewondering met haar voetbalkunst. Deze ochtend staan een natuurkunde-experiment en een legoproject op het programma. We kijken toe als tevreden docenten, trots op onze enthousiaste, vriendelijke kinderen.

Na een bezoek aan de “ schooleigenaar” , waar we geschenken overhandigen, foto’s maken en beleefdheden uitwisselen, drinken we koffie in de zon. Na de pauze werken de leerlingen aan een schimmenspel, dat ze morgen gaan opvoeren.

 
 
 
maandag:

Julika, Justin, Alice en Irene uit 2D en 2G brengen een aantal dagen door in Izmir, Turkije.
Vandaag hebben ze samen met leerlingen uit Hongarije, Italie, Polen, Duitsland en Turkije een begin gemaakt met een bijzondere schoolweek die geheel in het teken zal staan van het Comeniusproject.
 


De dag begon op privéschool Cakabay met een bijeenkomst op het schoolplein waar de in uniform geklede leerlingen na een korte toespraak van de directeur het volkslied aanhieven. Na een gastvrij onthaal ging iedereen aan de slag met het sprookje Der Froschkoning. Er werd toneelgespeeld, geknutseld en veel Duits gesproken. 
Ook was er tijd voor het uitwisselen van ervaringen bij de gastgezinnen. Iedereen is gastvrij onthaald en heeft kennisgemaakt met vriendelijke ouders en  kinderen. Zelfs over het eten had niemand klachten.
Kortom een goed begin van een interessante week.