Comeniusproject

Dhr. Schooneman, coördinator internationalisering, aan het woord over het comeniusproject:

In januari was ik een week naar Polen voor een voorbereidende bijeenkomst voor een internationaal project. Wij zijn een groep docenten Duits uit Polen, Hongarije, Frankrijk, Italië, Duitsland, Turkije en Nederland. Wij kwamen samen in het kleine stadje Sosnowiec, 30 km van de stad Katowice in west Polen. Samen gaan wij een Comeniusproject over sprookjes uitwerken. Al onze landen hebben sprookjes als deel van de cultuur, en alle kinderen zijn met de fascinatie van sprookjes opgegroeid. Wij willen kijken wat de overeenkomsten tussen de sprookjes zijn, wat de verschillen, wiens sprookjes naar welke talen zijn vertaald en in welke landen ze bekend zijn. Tevens willen wij onderzoeken welke functie de sprookjes in welke cultuur hebben. In Nederland en Duitsland bijvoorbeeld speelt de factor angst een grote rol. Kinderen worden d.m.v. griezelige elementen in de verhalen tot volgzaamheid getraind. Verder willen we natuurlijk met dat project de leerlingen in contact brengen met leeftijdgenoten uit andere landen. Internationale vriendschappen zijn de beste manier om talen te leren en om de eigen horizon te verbreden, en te ervaren hoe handig talenkennis is en hoe leuk en verrijkend internationale contacten zijn.

In november hebben wij de startbijeenkomst van het project op het HWC gehad. 15 leerlingen en 11 docenten uit bovengenoemde landen kwamen ons voor een week bezoeken. De leerlingen verbleven in gastgezinnen. Het was een onwijs leuke, gezellige maar ook leerzame week. We hebben het sprookje " Bremer stadsmuzikanten" in het Duits gelezen en de dieren daaruit (ezel, hond, kat en haan) uit papiermache geknutseld. De leerlingen waren ingedeeld in multinationale teams met de voertaal Duits, en na het nodige aftasten ging iedereen gezellig en enthousiast aan de slag. De dieren werden aan het eind aan de schoolleiding gepresenteerd.

Tevens hebben wij de teneur van het sprookje uitgediept en verschillende presentaties over het ontstaan van de Benelux gemaakt. Nadruk hierbij lag op het element dat vereniging sterk maakt, en dat de Benelux de voorloper van de EU was, die ja ook 27 kleine landen verenigt.

Op een gezellig uitje tezamen met de Nederlandse gastleerlingen hebben wij de Zaanse Schans bezocht en een rondvaart door de Amsterdamse grachten gemaakt. Zo konden de leerlingen ook kennis met het echte Holland maken. Het was ontzettend leuk te zien hoe goed het de leerlingen lukte in de vreemde talen met elkaar te communiceren. Bij het afscheid waren er bij sommige leerlingen dikke tranen en er zijn reeds door sommige leerlingen afspraken over een prive-bezoek aan elkaar gemaakt.

Met grote nieuwsgierigheid en spanning kijk ik uit naar de volgende projectbijeenkomst in februari in Izmir, Turkije!

Er is ook een mooi fotoalbum van het project gemaakt!