Speciale vakken
Internationalisering
is niet alleen een kwestie van reizen en internationale contacten en
rechtstreekse uitwisseling van ideeën en ervaringen. We vinden het belangrijk
dat leerlingen ook in lessen hun horizon verbreden. Dat doen we o.a. door speciale vakken met een internationale focus.
het
vak Mens, Maatschappij en Internationalisering
Dit vak, MMI, staat op het rooster in de
onderbouw van Nederlandstalig havo en vwo.
Tijdens deze lessen onderzoeken leerlingen actuele
onderwerpen, waarbij de buitenwereld zoveel mogelijk het klaslokaal wordt
binnengehaald. Uitdagende gastlessen over discriminatie, duurzaam ondernemen,
mensenrechten en ontwikkelingshulp spelen hierbij een belangrijke rol. Ook doen
leerlingen mee aan het eTwinning project ‘Picture My City’, waarbij zij
zelf filmpjes maken over hun eigen leefomgeving en het leven van buitenlandse
tieners ontdekken. Naast het maken en monteren van deze filmpjes, hebben
leerlingen via eTwinning en Skype veel contact met buitenlandse
leeftijdsgenoten. Op deze manier verbeteren ze niet alleen hun Engels, maar
maken ze ook nog vrienden in het buitenland.
International Awareness
In de tweetalige
afdelingen heet het vak International Awareness.
In
het tweede leerjaar staat dit schoolvak in het teken van globalisering.
Onderwerpen als mensenrechten, internationale bedrijven en merken, marketing en
milieuproblemen worden hierbij van verschillende kanten belicht. Bovendien
wordt het jaar afgesloten met een E-twinning project waarbij leerlingen, samen
met buitenlandse tieners, filmpjes maken over hun eigen taal, cultuur en
leefomgeving. In het derde leerjaar wordt veel aandacht besteed aan het omgaan
met andere culturen, denk daarbij aan het dagelijks leven, gewoontes en
tradities, religie, etc. Ook wordt gekeken naar de beïnvloeding van de eigen
cultuur en de waarde van het zien van andere culturen. Daarnaast is er aandacht
voor hedendaagse conflictgebieden en staat het ontstaan en functioneren van de
Europese Unie op het menu, met - als kers op de taart - een studiereis naar
Brussel. Want de buitenwereld is immers dichterbij dan je denkt.
Global Perspectives
In de
bovenbouw kunnen de leerlingen van het tweetalig vwo kiezen voor "Global
Perspectives", een relatief nieuw
vak op onze school. Het is een vak dat meer focust op vaardigheden dan op
inhoud.
In een wereld die tegelijkertijd groter en
kleiner wordt door het internet, social media, reizen en het internationale
nieuws, is het extra belangrijk om je eigen mening te vormen over belangrijke
onderwerpen, gebaseerd op de juiste informatie.
Met "Global Perspectives" leren de
leerlingen een kritische houding aan te nemen wat betreft de grote problemen
waarmee onze wereld momenteel te maken heeft. Deze problemen variëren van
medische ethiek tot de vluchtelingencrisis in de Europese Unie, van de impact
van het internet tot genetische manipulatie.
Er is ruimte voor discussie, argumentatie en
het vergelijken van de eigen mening met die van anderen. Dit vormt kritische
studenten, die weten met welke problemen de wereld van vandaag te maken heeft
en die op een constructieve wijze hierop kunnen reflecteren. De leerlingen zullen
voorbereid worden op een officieel extra Cambridge examen, als toevoeging op de
IB en VWO-examens. Dit "Global Perspectives Certificate" wordt erkend
in de meeste Engelstalige landen als een waardevolle toevoeging op het VWO
examen. Ook kan het een voordeel geven bij de aanmeldprocedure voor een
Nederlandse universiteit.
De voertaal van het vak is
Engels. . De examens bestaan uit een presentatie en drie geschreven examens, welke alle drie
essay's zijn.
In vwo 5 en vwo 6 werken de leerlingen ook aan het laatste examen,
een individueel onderzoeksverslag. Dit grote onderzoeksverslag vervangt het
Profielwerkstuk. De leerlingen worden begeleid door de GP-leraren. Nadat dit
project is afgelopen, is de leerling een officiele "Global Perspective
citizen" geworden!